Vara ar trebui sa fie distractiva si relaxanta, insa este posibil sa vi se para stresanta caldura si sa va plictisesasca cei mici aflati in vacanta. Pentru unii oameni, depresia de vara are o cauza biologica. Pentru altii, stresul acumulat este posibil sa-i faca sa se simta nefericiti. Chiar daca cei din jur se bucura de soare si de alte placeri ale verii, dumneavoastra nu va puteti schimba starea. 

14-summer-depression.w600.h315.2x.jpg

 

Simptomele depresiei de vara
Astenia de vara este considerata o tulburare afectiva sezoniera conform unor modele specifice depresiei majore sau tulburarilor bipolare. Cei care sufera de depresie de vara pot avea unele dintre urmatoarele simptome specifice atat asteniei de primavara, cat si a celei de vara:

  • depsresie, sentimentul de inutilitate
  • anxietate
  • insomnie
  • iritabilitate
  • agitatie
  • scaderea poftei de mancare
  • pierdere in greutate
  • diminuarea libidoului
  • ganduri si sentimente suicidale

Aceste manifestari dispar in toamna si reapar in primavara anului urmator.

S-ar putea să-ți placă și:


Caracteristicile asteniei de vara
Tulburarile afective sezoniere pot provoca depresie mai ales in zilele reci si scurte de iarna. Cu toate acestea, la aproximativ 10% dintre oameni, depresia poate sa apara la debutul verii.
Daca ati mai suferit anterior de depresie, stiti probabil ca rutina este solutia pentru ameliorarea simptomelor. In timpul verii rutina este dificil de respectat, intrucat veti fi ocupati pe parcursul intregii zile, mai ales daca aveti copii mici. Vacanta copiilor va poate perturba munca, somnul si obiceiurile alimentare, iar toate acestea pot contribui la aparitia asteniei de vara.

 
  • Probleme legate de imaginea corpului - Cand temperatura urca si va imbracati cu mai putine haine, nivelul de auto-constienta a corpului creste. Va veti simti ciudat si jenati cand trebuie sa purtati pantaloni scurti sau costum de baie. Desi majoritatea intalnirilor pe timp de vara au loc in jurul piscinei sau pe plaja, unii oameni incep sa evite situatiile sociale, intrucat se simt inconfortabil.
  • Griji financiare - Verile pot fi costisitoare. Desigur ca este vacanta si daca sunteti parinti trebuie sa cheltuiti destul de multi bani pentru tabere de vara sau babysitter, pentru a avea grija de copil in timp ce sunteti la locul de munca. Cheltuielile pot amplifica sentimentul de depresie de vara.
  • Caldura - Multi oameni savureaza caldura torida. Le place sa-si petreaca timpul pe plaja, la soare. Pentru cei care nu o suporta usor, caldura verii poate deveni cu adevarat apasatoare. Puteti incepe sa va petreceti fiecare weekend ascunsi in camere cu aer conditionat, chiar daca acesta va dauneaza. De asemenea, este posibil sa sariti peste cina din cauza umiditatii.

Toate aceste lucruri contrbuie la depresia de vara.

Cum sa depasiti depresia de vara

  • Cereti ajutor - Este simplu. Daca va simtiti deprimat, indiferent de perioada anului, cereti ajutor. Discutati cu un terapeut, psihiatru, psiholog sau asistent social. Consultati medicul de familie care va poate prescrie medicamente. Nu ignorati simptomele depresiei. Nu asteptati sa se rezolve de la sine. Uneori depresia de vara se poate transforma intr-un episod mai lung de depresie majora. Chiar daca depresia dumneavoastra va disparea in luna septembrie, nu aveti niciun motiv sa o ignorati in luna iunie. In acest fel evitati o perioada de trei luni de zile, in care sa aveti o puternica stare de disconfort. Depresia temporara poate fi destul de incomoda. Impactul asupra familiei si asupra locului de munca ar putea fi permanent.
  • Planificati-va activitati distractive - Acestea nu trebuie neaparat sa fie scumpe. O zi libera in care sa luati masa cu un prieten sau lecturarea unei carti la domiciliu va pot incarca cu energia necesara pentru urmatoarele saptamani. Daca aveti o depresie severa, planificati-va o actiune placuta la cateva saptamani pentru a va mentine ridicata motivatia de a depasi depresia. Orice v-ar putea oferi putina bucurie ar fi potrivit pentru dupa-amiezele fierbinti de vara.
  • Faceti exercitii fizice in mod constant - Multe studii au confirmat ca activitatea fizica regulata ajuta la tratarea depresiei. Chiar daca este prea cald pentru activitatile dumneavoastra normale, incercati sa gasiti modalitati de a ramane activi si a depasi depresia de vara. Puteti face exercitii fizice dimineata devreme sau seara tarziu cand nu este prea cald. Luati in considerare si exercitiile de fitness intr-un subsol rece. Daca vi se pare o idee buna si va mobilizeaza, puteti sa faceti exercitii fizice alaturi de unul sau doi prieteni.
  • Gasiti substitut pentru factorii declansatori - Incercati sa reeducati creierul sa genereze noi conexiuni, astfel incat sa fie diminuata anxietatea care ar putea rezulta in urma expunerii la un anumit eveniment considerat negativ. Indicat ar fi sa fie inlocuite amintirile recurente cu evenimente pozitive care pot avea loc in timpul verii.
  • Nu exagerati cu dieta si fitness-ul - Nu ar trebui sa fiti preocupati permanent de dieta si exercitiile fizice pentru a putea imbraca acelasi costum de baie ca anul trecut. Posibil sa va simtiti nefericiti daca ati observat ca v-ati ingrasat. Totusi, trebuie sa faceti exercitii fizice si sa mancati cu moderatie. Daca veti alege o dieta restrictiva, probabil ca nu o veti putea urma cu strictete, iar esecul va va demoraliza si va agrava depresia de vara.
  • Protejati-va - Daca va simtiti prea obositi sa fiti gazda unor petreceri sau chiar simple gratare, puteti sa mergeti dumneavoastra in vizite. Nu trebuie sa va afundati in depresia de vara si sa va obositi inutil daca exista alternative.
  • Nu va izolati - Oricat de tentant ar fi in timpul verii sa va lipsiti de compania oamenilor, incercati sa nu o faceti. In felul acesta, starea dumneavoastra de spirit s-ar putea imbunatati, chiar daca nu va alaturati discutiilor celor din jur. Daca preferati aerul conditionat de acasa ar fi indicat sa aveti cel putin o persoana in preajma (frate, prieten) pentru a ramane conectat la lumea inconjuratoare.

 

 

Articole asemănătoare