Aromaterapia, pe lângă faptul că este una dintre cele mai puternice terapii naturale, are avantajul că poate acţiona imediat şi oferă şi o experienţă extrem de plăcută. Uleiurile aromate absorbite prin piele ajung în sânge prin masaj. Sau se pot evapora în aer, de unde sunt inhalate, permiţând moleculelor să ajungă la creier. Când inspiri aromele uleiurilor esenţiale – compuşii uleioşi extraşi din plante – de fapt, inhalezi moleculele eliberate în aer, iar acestea trimit semnale direct din celulele nasului către creier. Creierul trimite ulterior mesaje corpului, care pot varia în funcţie de aromă (sau aromele) şi compuşii chimici pe care îi conţin uleiurile esenţiale. Semnalele acţionează apoi în consecinţă, fie pentru a reduce inflamaţia, a relaxa sistemul nervos, a stimula energia sau a reduce durerea – fie îndeplinind o altă sarcină, în funcţie de componenta uleiului folosit.

 1402810.large.jpg

 

Uleiurile se împart în 3 categorii principale, după proprietăţile pe care le au:

1) Stimulante

Uleiurile stimulante binedispun şi măresc nivelul de energie. Majoritatea uleiurilor de citrice sunt considerate energizante. Printre acestea se numără: bergamota, grepfrut, lămâie, neroli şi portocala sălbatică. Mentă este şi ea unul dintre cele mai energizante uleiuri.

 

2) Uleiuri care refac starea de echilibru

Uleiurile care refac starea de echilibru reglează hormonii şi mesagerii neuronali cunoscuţi sub numele de neurotransmiţători, ceea ce reface balanta întregului corp. Printre acestea se număra tămâia şi salvia pură (sau Iarba Sfântului Ioan).

3) Calmante

 

Uleiurile calmante relaxează sistemul nervos şi pot avea calităţi sedative care ajută somnul. Printre cele mai calmante uleiuri se număra lavanda şi vetiver.

Unele uleiuri se pot încadra în mai multe categorii, exercitând oricare dintre combinaţiile de calităţi energizante, echilibrante şi calmante. De exemplu, tămâia este echilibranta, însă mulţi oameni declară că are şi un efect de calmare.

Cum se aleg uleiurile

 

Este important să alegem uleiurile de calitate superioară, pentru că efectele terapeutice se pierd în uleiurile de o calitate inferioară. Există multe uleiuri în comerţ, însă doar câteva păstrează integritatea plantelor. Trebuie evitate uleiurile de baie şi cele pentru corp, pentru că acestea, în general, au o calitate inferioară, sunt diluate cu uleiuri mai ieftine şi pot conţine ingrediente sintetice sau toxice. Unele produse pot conţine chiar ftalaţi, ingrediente care perturba hormonii şi pot cauza chiar şi cancer.

De asemenea, trebuie evitate uleiurile care conţin pe etichetă menţiunile “aroma”, “uleiuri parfumate” sau “cu arome identic naturale”, pentru că acestea sunt, de regulă, sintetice şi nu au nicio valoare terapeutică.

Trebuie alese uleiurile pure, nediluate. Trebuie ţinut cont şi de faptul că unele produse susţin că sunt “pure” sau “naturale” însă aceşti termeni nu indica decât faptul că nu există standarde de control pentru calitatea produselor. Produsele care prezintă încredere sunt cele care apelează la firme independente pentru a testa integritatea uleiurilor.

 

Uleiurile esenţiale sunt concentrate, de aceea trebuie folosite în cantităţi foarte mici. Trebuie respectate instrucţiunile de utilizare. Uleiurile nu trebuie consumate intern decât de persoane iniţiate. 

Rebuie evitat contactul cu membranele sensibile, cum ar fi ochii şi gura. Înainte de utilizare, se poate efectua un test aplicând câteva picături pe încheietură şi aşteptând 48 de ore pentru a urmări o posibilă reacţie.

Unele uleiuri pot cauza fotosensibilitate – adică pot accentua sensibilitatea la soare. Printre acestea se număra uleiurile de citrice şi bergamota. Trebuie evitată utilizarea acestor uleiuri înainte de expunerea la soare cu câteva ore.

Sursa: care2.com

 

S-ar putea să-ți placă și:


Articole asemănătoare