Vorba din batrani, conform careia "masina care nu circula se strica" este foarte adevarata. Iata 10 elemente ale masinii noastre care se strica daca tragem pe dreapta un automobil in loc sa-l conducem periodic.

 10-lucruri-care-se-strica-la-masina-daca-nu-mergi-32be5463c8bf06ce12-940-0-1-95-1.jpg

 

1. Aerul conditionat

In cazul in care nu circulam o perioada lunga cu o masina, primul care cedeaza este aerul conditionat. De fapt, partea mecanica si electrica nu se strica, dar freonul din sistem are toate sansele sa se evapore. Pentru ca sunt multe garnituri din cauciuc care necesita lubrifiere periodica. Si asta se face cand dam drumul la aer. Daca noi lasam instalatia nepornita cu lunile sau cu anii, garniturile se crapa de la schimbarile de temperatura si o mica fisura este suficienta ca sa lase tot freonul sa iasa din instalatie. Nu degeaba, chiar si iarna, e bine sa dam drumul la AC din cand in cand...

2. Anvelopele

 

Cum se strica anvelopele daca raman mereu umflate? Nimic mai simplu. Daca o masina sta pe loc, nemiscata, perioade lungi, degeaba are anvelopele aparent umflate, deoarece presiunea tot scade in timp. Si asa se inmoaie peretii laterali, desi la ochi par a fi la presiune normala. Asta inseamna ca roata prinde o forma neuniforma, adica plata in partea de jos, de la greutate. Daca lasam in aceeasi pozitie masina cu rotile, atunci cand plecam si umflam rotile, o sa simtim o trepidatie in volan. Degeaba le echilibram sau le umflam, ca anvelopa s-a deformat de la stat prea mult in aceeasi pozitie.

3. Garnituri

Elementul auto care cedeaza cel mai des in timp este cel din cauciuc. Si masina are multe garnituri de cauciuc, mai ales la motor. Care se crapa in timp, pentru ca nu au mai fost umezite cu ulei pe interior, dar si daca masina sta vara in soare la +40 de grade si iarna la -30 de grade. Primele care cedeaza sunt garniturile de la baia de ulei si cea de la capacul de tacheti. Dar pot fi si altele, cum ar fi de la pompa de apa, de la prinderile furtunelor de antigel si asa mai departe. Nu degeaba, daca o masina zace pe loc mai mult de un an, atunci cand porneste, incepe sa scuipe lichide pe toate partile...

 

4. Pompa de apa

Apropo de pompa de apa, aceasta poate sa cedeze foarte usor daca nu mergem cu o masina. Mai ales la masinile mai vechi, cu bloc din fonta. In sistemul de racire sunt multe depuneri si reziduuri care se plimba odata cu antigelul. Chiar si rugina. Cand lasam multe luni sau multi ani o masina pe loc, depunerile se intaresc acolo unde au ajuns si blocheaza tot. De multe ori, suita evenimentelor este asta: o garnitura cedeaza, se scurge lichidul de racire si depunerile ramase pe traseu se intaresc. Acestea pot bloc o pompa de apa, nu de putine ori am vazut pompe blocate de rugina, tocmai, ca traseul a ramas uscat...

5. Termostatul

 

La fel ca in cazul pompei de apa, termostatul este o alta piesa usor de stricat daca nu mergem cu masina suficient. De fapt, cazuri in care termostatul a cedat sunt mult mai numeroase. Pentru ca vorbim de o piesa mica, prin care antigelul circula cu viteza si orice element strain ramane blocat. In cazul in care ramanem fara antigelu si lasam asa instalatia mult timp, avem toate sansele ca termostatul sa se blocheze. Daca se blocheaza pe pozitia deschisa, putem circula, desi vom avea un motor ce ramane mereu sub temperatura optima de functionare, iar asta se traduce prin consum crescut. Daca se blocheaza pe pozitia inchisa, riscam sa fierbem motorul...

6. Discurile de frana

Discuri sau tamburi, nu conteaza. Dar sunt sanse mari sa le stricam daca o masina sta prea mult timp nemiscata. Pentru ca discurile ruginesc si de multe ori se sudeaza de placute si de etrier. Iar atunci cand vrem sa miscam masina, auzim niste pocnituri care nu prea sunt bune... Am vazut in service discuri de frana abia montate, groase in carne, dar care, de la stat pe loc, au ruginit si s-au crapat. Cand masina circula, discurile se mai curata si in acelasi timp se si uniformizeaza. Dar daca stau, ruginesc si, dupa aceea, cand ne plimbam, o sa ne dam seama ca sunt ovalizate sau, mai grav, chiar crapate.

 

7. Relee

Timpul strica tot. Poate mai putin... vinul. Dar si partea electrica are de suferit la o masina care sta pe loc. De la schimbarile de temperaturi, unele contacte se oxideaza si incep sa faca probleme. Releele sunt piese electrice destul de numeroase la o masina, dar care sunt pacatoase. Fie ca se oxideaza papucii sau contactul, fie piesele metalice din interior care fac contact, cert este ca daca nu se incalzesc o lunga perioada de timp, de la folosire, risca sa cedeze. Intr-o functionare obisnuita, tot ce inseamna parte electrice se incinge, dar acest lucru este unul benefic. Pentru ca sunt piese special facute sa reziste la temperaturi inalte. Nu degeaba, de multe ori, un contact imperfect poate fi rezolvat lasand mai mult timp contactul pus, pana cand de la caldura, incepe sa treaca curentul.

8. Injectoarele

In general, regula e simpla: tot ce functioneaza pe baza de lichide, se strica. Adica instalatia de racire, motor si chiar instalatia de alimentare. Pentru ca in Romania, in general, carburantii sunt de o calitate proasta. Nu degeaba masinile diesel au probleme cu injectoarele in timp, dar si cu alte piese auto care tin de carburanti. La o masina pe care uitam sa o mai pornim din cand in cand, povestea este aceeasi ca si in alte cazuri mentionate mai sus: se fac depuneri care se solidifica si blocheaza traseul motorinei. In plus, exista riscul ca, pe timp de iarna, motorina veche sa inghete la temperaturi foarte scazute si chiar sa crape traseul. Este bine ca din cand in cand sa pornim motorul si chiar sa circulam putin, ca presiunea de la pompa sa curete injectoarele.

9. Etrierele

Deunazi am umblat la sistemul de franare al unei masini care... nu prea circula des. Si la schimbul de placute am avut surpriza sa vad ca etrierele erau cam ruginite. Nimic nou aici, pentru ca orice masina cu etriere din otel le va avea ruginite. In interior insa, exista doua probleme: pistonasele care imping inapoi placutele dupa ce ai pus frana se blocheaza in timp, de la umezeala care intra in burduf. A doua problema, cea mai grava, este ca pistonul sau pistoanele, daca sunt doua, cele care imping placutele, se blocheaza si ele in cazul in care nu se circula cu masina. Asa ca te poti astepta de la o masina care zace in parcare sa nu mai aiba frana... deloc.

10. Frana de mana

Apropo de frana, o alta problema apare la frana de mana. Mai ales daca ai facut greseala sa o uiti trasa. Arcurile ruginesc si raman asa, intinse, blocand placutele pe disc. Mai mult, daca tii frana de mana intinsa, o sa slabesti arcurile si pe viitor, daca vrei sa o folosesti, o sa realizezi ca nu mai tine deloc frana de stationare. Ideal este ca, atunci cand lasi o masina pe dreapta o perioada lunga de timp, sa o lasi cu frana de mana netrasa. Este cam aceeasi regula ca iarna: daca este frig cu temperaturi negative, o lasi jos. Daca e cald, poti sa o tragi. Numai ca pe termen lung, frana se blocheaza de la rugina, nu de la ger, in cateva ore...

citeste mai multe pe 4tuning.ro

 

S-ar putea să-ți placă și:


Articole asemănătoare